Een overlijden brengt veel emoties met zich mee, maar helaas ook een reeks juridische verplichtingen. We vertellen je stap voor stap wat je moet doen en bieden je een handige checklist zodat je niets vergeet.
Wanneer iemand overlijdt, is het vaststellen van het overlijden de eerste stap. Een arts moet het overlijden officieel bevestigen en een overlijdensattest opstellen. Hiermee kun je naar de burgerlijke stand van de gemeente om het overlijden aan te geven. De gemeente levert vervolgens een overlijdensakte af. Dit document is essentieel voor alle verdere administratieve en juridische stappen.
Tip: Schakel tijdig een begrafenisondernemer in. Deze helpt niet alleen bij de uitvaart maar kent ook de lokale procedures en ontzorgt je bij alle administratieve zaken.
In Vlaanderen wordt na een overlijden automatisch een nalatenschap geopend. Dit is het geheel van bezittingen (én schulden) van de overledene. Als erfgenaam moet je beslissen of je de erfenis aanvaardt, verwerpt of beneficiair aanvaardt (onder voorrecht van boedelbeschrijving).
Voor deze keuze heb je drie maanden vanaf het overlijden, gevolgd door een periode van maximaal drie maanden om de aangifte van de nalatenschap te doen.
Tip: Win juridisch advies in bij een notaris. Zij kunnen nagaan of er een testament is via het Centraal Register van Testamenten.
Lopende abonnementen en contracten zoals energie, telefoon, en internet moeten worden opgezegd of aangepast. Hiervoor heb je vaak een kopie van de overlijdensakte nodig. Vergeet ook verzekeringen niet: sommige polissen, zoals een uitvaartverzekering, kunnen financiële steun bieden.
Tip: Controleer bij de bankafschriften van de overledene welke vaste kosten en abonnementen er nog lopen. Ben je niet helemaal op de hoogte van de bankzaken van de overledene? Laat de Belgische Vereniging van Banken en Beursvenootschappen je helpen bij het opzoekingswerk.
In Vlaanderen worden bankrekeningen van een overledene doorgaans geblokkeerd tot de bank een attest van erfopvolging ontvangt. Dit attest vraag je aan via de notaris of de FOD Financiën, afhankelijk van de situatie. Met dit document kun je de rekeningen laten deblokkeren en eventueel toegang krijgen tot middelen voor dringende betalingen, zoals de uitvaartkosten.
Tip: Vraag aan de bank om automatisch terugkerende betalingen, zoals huur of leningen, tijdelijk op te schorten om onverwachte kosten te vermijden.
Naast familie en vrienden moet je ook instanties en organisaties op de hoogte brengen van het overlijden. Denk aan:
Tip: Vergeet de digitale identiteiten niet! Heeft de overledene een Facebook-profiel? Dan kan je Facebook contacteren om het profiel een herdenkingsstatus te geven of om het account te verwijderen.
Als weduwe of weduwnaar kan je in bepaalde gevallen recht hebben op een overlevingspensioen. Dat pensioen wordt berekend op basis van de loopbaan van de overleden echtgenoot of echtgenote.
Binnen vier maanden na het overlijden moet je de aangifte van nalatenschap indienen bij de Vlaamse Belastingdienst. Hierin geef je een overzicht van alle bezittingen en schulden van de overledene. Op basis hiervan wordt de erfbelasting berekend.Bij complexe nalatenschappen is het verstandig om een notaris in te schakelen. Deze kan je niet alleen helpen bij de aangifte, maar ook bij het opstellen van een verdelingsplan voor de erfgenamen.
Tip: Laat je niet verrassen door deadlines. De Vlaamse Belastingdienst kan boetes opleggen als de aangifte te laat wordt ingediend.
Het verlies van een dierbare is zwaar genoeg. In onze blog "Wat te doen bij een overlijden" bieden we je nog meer praktische informatie. Door stap voor stap te werk te gaan en professionele hulp in te schakelen, voorkom je extra zorgen.
Wil je een overledene herdenken? Dat kan op inmemoriam.be