Nieuws

Design op de grens tussen leven en dood

“Er is een markt voor onze urnen, maar de klanten weten het zelf nog niet"

Interieurontwerp en de uitvaartsector. Het lijken twee werelden die weinig met elkaar gemeen hebben. Toch zien Murielle De Ceunynck en Marie van Tieghem her en der parallellen. Met hun label M AAH balanceren ze op de grens tussen huiselijkheid en de dood.

Voor wie het Japans niet machtig is: M AAH betekent ‘leegte’ of ‘witruimte’. Twee zaken waar vriendinnen Murielle De Ceunynck en Marie van Tieghem veel inspiratie uit putten. “Leegte is ontzettend belangrijk”, verduidelijkt Murielle. “Het maakt letters leesbaar en muziekstukken betekenisvol. Een leegte voor of na een intense periode kan ook erg belangrijk zijn. Door dat alles laten wij ons inspireren."

Jullie zijn van oorsprong een kleinschalig interieurlabel. Hoe komen jullie in de uitvaartsector terecht?

Marie: “Enkele jaren geleden wandelde een begrafenisondernemer onze toonzaal binnen. Zij was meteen geraakt door onze producten en vertelde ons hoe goed ons keramiekwerk tot zijn recht zou komen in haar sector. We hebben dat laten bezinken en kwamen tot de conclusie dat onze werelden inderdaad meer raakvlakken hadden dan we initieel dachten. Steeds meer mensen bewaren de assen thuis, maar vandaag kunnen ze dat alleen doen in een ‘urne-achtige’ urne. Wij creëren daarentegen urnen die meer opgaan in je interieur. Zo kan je als nabestaande zelf kiezen of je erover wil vertellen tegen je gasten.”

(Lees verder onder de foto)

“marieenmurielle

Hoe creëren jullie zo’n urnen?

Marie: “Alles begint bij het vinden van de juiste ateliers en kunstenaars. Voor M AAH zijn wij constant op zoek naar kleinschalige ateliers met wie we kunnen samenwerken. Als we die vinden, leren we hen eerst rustig kennen en dompelen we ons onder in hun stijl en filosofie. Pas als we voelen dat er een match is, gaan we samen iets moois creëren.”

Murielle: “We combineren steeds natuurlijke materialen met authentiek vakmanschap. Daarnaast zetten wij ook graag de ateliers in hun kracht. We combineren onze sterktes met hun talenten. Zo wordt één plus één drie. Momenteel hebben we met vier kleinschalige ateliers een urne-collectie ontworpen. De Barro-collectie is mijn persoonlijke favoriet. Die maakten we met een jong talent uit Portugal.”

Jullie blazen een nieuwe wind door de uitvaartsector. Zit België daarop te wachten?

Marie: “Ik denk het wel. Je merkt dat er beweging komt in de sector. Nabestaanden staan meer open voor alternatieve uitvaarten. Wij willen met onze ontwerpen de klassieke urnen zeker niet verdringen. We willen enkel een alternatief bieden. Zo kan iedereen een urne kiezen die bij hem of haar past.”

Murielle: “Het idee om een brug te slaan tussen interieurontwerp en de uitvaartsector doet soms wenkbrauwen fronsen, maar als we het vervolgens uitleggen, ontstaat er meteen begrip. Ik schrik ervan hoeveel mensen - jong en oud - openstaan voor een eigentijdse uitvaart. Er is een markt voor onze producten, maar de klanten weten het vaak zelf nog niet.”

(Lees verder onder de foto)

“maahurnen

Hoe zien jullie de uitvaartsector evolueren?

Murielle: “Ik hoop dat de uitvaart van de toekomst persoonlijker is. Toen mijn vader stierf, ervaarde ik een tijdsdruk. Op een week tijd moest alles beslist en afgerond zijn. Dat gaf me amper tijd om op mijn eigen manier te rouwen. Ik hoop dat iedereen in de toekomst zijn eigen rouwproces mag volgen - of dat nu lang duurt of niet.”

Marie: “Voor M AAH zelf hopen we dat we mogen groeien in alle dimensies. Net als de meeste start-ups werken wij nu vooral van dag tot dag en hopen we zo ons pad te vinden. Dat bekent echter niet dat we niet ambitieus zijn. We willen nog meer mensen aan een puur en handgemaakt item helpen - zowel tijdens hun leven als na hun dood.”

Ontdek de ambachtelijke items van M AAH